Hoe kan ik nu mijn kamperfoelie het beste snoeien e verzorgen? Hij is net verplaatst en opnieuw geplant maar ziet er treurig uit

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2K

Antwoorden (4)

Als hij het verplaatst is moet je er voor zorgen dat de grond goed vochtig blijft en de plant de eerste week geen directe zon krijgt. (Beschaduwen indien mogelijk!)

Eigenlijk kan je verplaatsen van planten beter wat later in het jaar doen: Op dit moment is er veel water nodig om verdamping te compenseren en hebben ze alle wortels nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel veel water geven (twee keer zoveel als je van plan bent) en terugsnoeien tot je een meter over hebt. Dan verdampt hij veel minder water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist alles er even af!
+
Rieneke1
11 jaar geleden
je bent de plus vergeten ed :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Staat er bij ( schaam)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niks niet erg niet. en ook niet heel belangrijk.
Alle planten, dus ook kamperfoelie's, nemen water en voedsel op via hun haarwortels.
Dat zijn zeer dunne worteljes, zo dun als een haar.
Met dikke wortels kan een plant helemaal niets.
Als je in de zomer een kamperfoelie gaat verplanten, die volop in het blad staat, heeft de plant veel vocht nodig, immers ieder blaadje verdampt water.
Bij het verplanten, verliest een kamperfoelie, vaak meer dan 98 % van zijn haarwortels!
Dus kan de plante vrijwel geen vocht opnemen, ook al giet je iedere dag.
Hierdoor gaat de plant verdrogen.
Om de kunnen overleven, laat hij al zijn blad afsterven, dus is de reactie van deze plant volkomen normaal.
Hij probeert hierdoor te overleven.
Knip nu alle takken en bladeren er af, totdat je hooguit een meter over hebt.
Dan zal je kamperfoelie nog voor de winter weer uitlopen.
Een kamperfoelie is een bosplant en groeit het liefst in zure humusrijke grond, dus altijd planten in een groot gat gevuld met potgrond.
In deze grond, zal de plant opnieuw haarwortels gaan vormen.
En het liefst op een halfschaduw plaats, dus niet in de volle zon.

Toegevoegd na 2 dagen:
Indien je alle blad er af hebt geknipt, zal er ook geen verdamping meer zijn en zal het na een keer water geven, voorlopig voldoende zijn.
Of het moet nog weken lang droog blijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De treurige look kan dus ook te maken hebben met de nieuwe standplaats van je kamperfoelie. De laatste tijd schijnt de zon behoorlijk wat en zoals hiervoor benoemd, bloeien kamperfoelies het beste in halfschaduw.